


Alksnāja ielas 16 namā, kas pazīstams kā kultūrvieta «Alksnājs», kurā nu rezidē mākslinieku dvēseles, 2023. gada 14. oktobrī aizsākās jau trešā pasākumu cikla «Dzejas pusnakts» pasākums - «Dzejas pusnakts graustā».
Vecrīgā ir māja, kuras stāsts nav viegli izstāstāms. Zem bijušās zirgu pasta stacijas nama, kur reiz bijuši arī komunālie dzīvokļi un kur nu rezidē mākslinieki, atrodas zeme, kurā aizsākās rīga. no lībiešu apmetnes Rīdzenes upes krastā tā ir kļuvusi par viduslaiku metropoli, vēlāk indistriālo lielpilsētu un nu Latvijas galvaspilsētu, visu mīlēto, skaisto bohēmistu pilsētu, kafijas un mīlestības apsēsto RĪGU. Svinot savas saknes un mīlestību pret Rīgu, bija pienācis laiks kārtīgai Latvijas pagrīdes mūzikas naktij, lai ierībinātu un atdzīvinātu Vecrīgas bruģi, iztrakotos un šo enerģiju veltītu Rīgai. Pēcāk runājot ar Rīgu, nonācām pie secinājuma, ka kundze ir apmierināta un labprāt nāktu vēl.
Nezināmākos brīnumhītus, skaistākās balādes un visu iemīļotākās melodijas nodrošināja fantastiskais dj duo «supeRīga» (Krista Kaufmane un Gerda Roze Medne), taču dzeju atrādīja un savu mīlestību Rīgai pierādīja GAUSA DZIESMA GRAUSTĀ (Amanda Kaufmane), MELNSILA 2 (Vaida Vovere), ERKERS (Krišs Grunte), ESTERE ARSĀNA (Inga Pizāne), DIGGERIS (Kristaps Gržibovskis), VĀRTRŪME (Elīna Vendija Rībena) un NĀKOŠĀ PIETURA (Anna Simina).
««Dzejas pusnaktī graustā» es kaut kā ieguvu fotokameru savās rokās, manis taisītās bildes nonāca arī Instagram, tas man patika. Atceros, ka devos uz pasākumu, diez ko negribīgi, garīgais nebija no tiem labākajiem, lokācijas gan bija pateicīga, varētu, ja gribētu, ātri nonākt mājās. Bet beigās, biju priecīga, ka saņēmos. Izdejojos ar vairākiem pazīstamajiem, kas bija jauki, jo kādu laiku cilvēki nebija satikti, teātra studijas «Kāpnes» grandiozā sezona jau bija beigusies. Lēkāju kā traka pie dziesmām un vilināju viesus caur Instagram. Varēju vēl kārtīgi ar Rio patusēt, jo viņš vēl nebija daļa no VJ duo. Kopumā tādas siltas atmiņas, jo tika satikti daudzi, izdejots daudz, smaidi plaši un viss noslēdzās ar foršām emocijām par burbuli, kurā savas dzīves ceļā biju nokļuvusi.»
pasākuma apmeklētāja Līva Emīlija








UGUNSRIJĒJS (Ivars Šteinbergs)
Šovs
Pērnība, tā es to saucu, – savādnīga laikmiņa, – pēra mani, jo palaižu mēlības. Bet turpināju burtuļot – ziņkāroju, sajutskāru, ka valodā maz vietas. Izgudrotāja, viņi teica un appļaukāja. Bet es vienviet atšņāpu – tā nav “izgudrošana”, bet izgurdošana! No gurda laika, no šaurvietības mans iejaukumiņš, tā top manas dimantiņas, manas kaklarotaļas – no gurdošanas. Dažviet šķiet: ja jūs apķertu, cik garlaicīgi man ir, jūsu kodinātājpulksteņi saēstu paši sevi, jūsu sienas kalenbāros saplānotās dārzlopības balles nobirtu zemē, un jūs vairs neuzdrošinātos izbāzt no mājas savas purnogrāfijas.
Kad iestājās puberštātes, es, vaļā tetovātīm, caurbūru lūpu, caurbūru ausis, es biju vientūļa. Nesmēķēšana bija cigaretums, es nodevos lielām dūmām; es pturpināju spļauties gurduma murdēšanai, sāku pieskrandināt kladītes. Kad nāca virsū melnie nākoņi, es klaidos uz laukiem pie fantāzīšiem, mīļajām paivabolēm, manā mežā nebija bailenes un karavikas, tur uguņoja pupūķis un pelnzemē lakstoja māņuzāle, es pasakairinājos, šalkains vējelis dalījās ar savu dzistēli, mani nomierināja saldā karamelošana.
Un tad es parādīju, – un es neapķeru, kas man bija uzmācis, – es parādīju savus sagurdojumus vienam atzīstam autoram. “Neko nevar saprast,” viņš mani apbaismoja, “tev tas teksts ir jāatslogo.” Visdegunis! Cietpilsonis! – tā es viņu saucu, kaut gan mājās ar asarām spilvendrāmā. Tu esi sauss tukšnesis, kaunapiere, sev stāstīju, nekam nederīga sīkdiene, muldozers.
Pēc vairākiem badiem es iekāpu kādā naktskublā. Silto gaisēnu caurvibrēja konferansjē, kas pieteica bamsambli. Iznāca grupa un sāka spēlēt. Es pat negrasījos klausīties, bet mūziņa paķēra maņas aiz velkoņa. Kontrolbass vaktēja, lai sastāvs nenoiet no nakts. Sānos dūra šaustiņinstrumentālists. Un pie bungām – puisis vārdā Dankijs, īsts sperzelis, sāka solo, trum t-t-cs-t-t-cs tra-palimpa trumpa-ts-cs-cs-cs- bapa trmp-p csm-p-p cs-c-c dum-ba-ī t-cs-ta-tum-baī zim-c-c-p-pa-pa-du palima-para-ds-dz para-pa-didl didl-ba-dzu dz-z-z-ba dr-ba-ba-dzs ba-ba-dā dr ts trrr tdum trrrd
Kamēr klausījos Dankija kosmoperu, kamēr jutos nonākusi paradisko, notika kaut kas, kam pirmo reizi nespēju piešūt vārdus. Tābrīža mirkļainavā vēl nesaskatīju, kas īsti notiek, bet, tagad atskatoties, šķiet: es, iespējams, jutu, ka man nav nozīmes. Dankijs tik džezpersoniski atdevās, ka tas nebija kāds “viņš”, tas bija kaut kas caur viņu, mūs visus saistošā karmonija.
Es gāju mājās un atsāku šņirknēt savu solo. Es trakstīju un trakstīju, uzskaitīju visu, kas novismoja – vectātiņas pērles, bērnelības marles nodrāzumiem, perlaputras debess, lemess uzarts mūžaslājums, visi mani suvevīri, dzēšgumijas atstāts klajums, picas šķēles kratītāji, sveicināti, skatītāji, demogrāfi skaitītāji, veicinājiet ciparus, un šovakar pa satelīta raidītājiem izspurdzošos stāstus, paklaidējot ciema rātes, tēvus, mātes, protams, arī knīparus, lūk, skate glīta, skat, kā dīdās aizkulisēs aktrises, es drīzāk esmu faktrise, bet nedomājiet mani gļēvu, nākšu lomu miesot, došu veltes, domu sākšu, skaidrs taps gan zviedrietei, gan skotam, zizlis izdiriģēs sviedrus, knislis pārtaps hipopotams…
Es sāku pati kāpt uz skatuves. Dievināju, kā mani pievelk skatuvplānā. Izgudrotāja, viņi teica un aplaudēja. Ar laiku es uzzināju, ka man pat ir lūpumāsas, tikpat vientūļas, cik es, tikpat sarkanas spēļastes, mokgrauzes. // Un tagad es sēžu ģērbtuvē, velku ar grimu starus uz sejas, uz savām vaigznēm. Es nākšu ļaužu priekšā improvizināties. Es smaidu, skatīdamās spogulī, jo pēc piecām minūtēm es nākšu ļaužu priekšā visiem stāstīt, cik man ir garlaicīgi.
VĀRDU DRESĒTĀJA (Inga Pizāne)
Šeit ir cirks, dārgie –
gaisa bučiņu vietā te jāsūta gaisa nazīši,
ar kuriem sagriezt gaisu gabalos
un tad žonglēt citam ar cita sviedru lāsītēm
vai nolaizīt tās vienam no otra pieres ar ugunskarstu mēli.
Šeit ir cirks, dārgie, un Maslova piramīdas vietā te jāceļ ziloņu piramīdas.
Jūs pat nevarat iedomāties, cik ziloņu es šajā arēnā redzu!
Negribat par to parunāt? Paraudāt?
Šeit ir cirks, dārgie, te raud tikai pa jokam,
te mirst pa jokam, cilvēku griež uz pusēm,
pēc tam nabagam nekas neatliek, kā meklēt otru pusīti.
Šeit ir cirks, dārgie, organizēta mulsināšana – tā cirku dēvē tēzaurs,
es nejokoju, dārgie, man patīk šī klaunāde,
te viss trāpa pa īstam –
naži un bultas
un no mīlnieka gultas jāpazūd kā maģiskā trikā,
citādi dresēti tīģeri tevi aprīs nesakošļājot.
Šeit ir cirks, dārgie, nesatraucieties!
Pēc tam tevi izspļauj dzīvu,
un klaunu degunu lietus līst.
Nekas neatliek kā turpināt balansēt pa smalko dzīves virvi,
līdz nokļūsti uz lauciņa nr. 120,
kur tevi gaida uzvarētāja kauss,
un tas nekas, ka tur esi viens kā pirksts
un nemaz nevari to kausu pacelt.
ORLANDINA (Jelena Glazova)
Mana valoda ir pārākā
Atkārto šos vārdus pēc manis
Vara/bezspēks
Paklausība/dumpis
kundzība/verdzība
vārds/klusums
vēstījums/tukšums
patiesība/meli
bezgalība/strupceļš
gudrība/stulbums
dzīvība/karš
līdzsvars/nelīdzsvarotība
viss/nekas
....
Tava valoda ir tavas pasaules robežas
Bez valodas tu nevari realizēt nevienu savu vēlmi
Faktu loģiskais attēls ir doma
Lietu stāvoklis ir domājams
Patiesu domu kopums ir pasaules attēls
Doma ir racionālais teikums
Nav nekādu noslēpumu
Ja jautājumu vispār var uzdot
Tad uz to var arī atbildēt
To ko var pateikt
Var pateikt skaidri
Par ko nevar runāt ir jāklusē
Jo valoda redz pasaules robežas
Tev ir jāmīl mani par manu valodu
Šī valoda ir tīrākā pasaule
Tev nav jākaunās no šīs valodas
Tev ir jākaunās no savas valodas
Kas ir netīra un sastāv no aizņemumiem
Tā ir vergu valoda
Tu nekad nerunāsi vergu valodā
Savadāk tu pārvertīsies par suni
Atkārto manus vārdus
Un kļūsi par īsto zināšanu prāvieti